Organisasjoner må i krisesituasjoner evne å stå fram med en klar ledelse, ta ansvar og vise omtanke for dem som er berørt. God beredskap, håndtering og ledelse av kriser gjør at medarbeiderne opplever å bli verdsatt, gir nødvendig støtte til ledere og sikrer organisasjonens omdømme. Frisk Helse bistår virksomheter med kriseberedskap, krisehåndtering og kriseledelse.
Frisk Helse kan blant annet bistå våre kunder med følgende tjenester:
Etablering av rutiner og planer
- Kriseplaner
- Beredskapsplaner
- Beredskapssystemer
Det å være forberedt på en krise handler i stor grad om å ha orden i eget hus gjennom etablerte rutiner, roller og ansvarsfordeling, slik at alle involverte vet hva de skal gjøre når noe inntreffer.
Opplæring og kurs
- Kurs i krise- og stresshåndtering
- Bistand ved gjennomføring av praktiske kriseøvelser
Når krisen treffer, gir bistand fra kompetent krisepersonell ofte økt trygghet for bedriftens ledelse, som igjen kan gi trygghet videre til resten av bedriften. Ingen kan være mentalt og fysisk helt beredt på en krise eller ulykke, men gjennom opplæring i blant annet gode rutiner, kommunikasjon og menneskelige reaksjoner på krise, kan bedriftens ledere vite hva som skal gjøres dersom noe inntreffer.
Krisehåndtering
- Operativ støtte til krise- og organisasjonsledelse i virksomheten
- Praktisk håndtering sammen med virksomheten
- Debriefing av berørte medarbeidere
Individrettet bistand
- Veiledning eller behandling av enkeltpersoner over tid
Dersom enkeltindivider i bedriften trenger oppfølging under/etter en krise, tilbyr vi blant annet psykisk førstehjelp, psykisk oppfølging og bistand med retur til jobb.